arrow_back

Alkali Gıda Nedir ve Alkali Yiyecekler Nelerdir?

Alkali Gıdalar

İçindekiler

Alkali Gıda Nedir?

Alkali gıda konusu gün geçtikte çok fazla popüler olmaya başlamış durumda. Biz de bu yazımızda sizlere kısaca alkali nedir, alkali yiyecekler nelerdir, alkali beslenme için nelere dikkat etmeliyiz bunlardan bahsedeceğiz. Öncesinde en temel kavram olan pH değeri ile başlamak konunun anlaşılması için faydalı olacaktır.

Okulda kimya derslerinizi dikkatli dinlediyseniz “pH, asit, alkali” kavramlarına aşina olabilirsiniz. Değilseniz, alkali besinlerden bahsedebilmek için önce biraz kimya bilgilerimizi kısaca hatırlayalım.

PH, bir çözeltinin asitlik ve bazlık seviyesini ifade eden ölçü terimidir. Asitlerin pH seviyesi 7.0’dan düşük iken, alkalilerin ise 7.0’dan büyüktür. Kısaca asitler aşındırıcıdır, tadı ekşidir. Asitin bu gücü sebebiyle yediğimiz besinler, (midemizin pH seviyesi 2.0 ve 3,5 arasında olduğu için) mide asitleri tarafından sindirilir.

Kent hayatının rutininde tükettiğimiz hazır gıdaların reflü, gastrit gibi rahatsızlıklara sebep olması bu mide asitlerinin sindirim sırasında mideye asit külünü bırakmasıdır. (Detaylı bilgi için sert su sorunları yazımıza göz atabilirsiniz.)

Bunun için kaçınılması gereken asidik gıdaları; et (özellikle konserve dana eti, hindi), kümes hayvanları, balık, süt, süzme peynir, parmesan peyniri, yağı azaltılmış kaşar, yoğurt, dondurma, yumurta (özellikle sarısı), tahıllar (kahverengi pirinç, spagetti, yulaf ezmesi, mısır gevreği, beyaz pirinç, çavdar ekmeği, tam buğday ekmeği), alkol, soda, mercimek, fıstık, tüm paketlenmiş ve işlenmiş gıdalar olarak sayabiliriz.

Tüm gıdaları pH kavramına göre genel bir çerçevede listelersek:

Asidik gıdalar: Yumurta, Süt ürünleri, et, kümes hayvanları, alkol

Nötr gıdalar: Şekerler, nişastalar, doğal yağlar

Alkali gıdalar: Meyveler, sebzeler, kuruyemişler, baklagiller.

Uzmanların ve doktorların yıllardır dile getirdiği mevzu ise, kendimizi tek tür bir gıda rutinine sokmaktansa dengeli beslenmemiz gerektiği. İşte tam bu noktada alkali gıda kavramı, vücuttaki asitlik dengesini sağlaması sebebiyle çok önemlidir. Abur cubur yemekten keyif alıyorsanız, et yemekten vazgeçemiyorsanız, sağlık açısından yemek planlarınıza alkali gıdaları dahil etmenin zamanı gelmiş demektir.

Alkali Yiyecekler Nelerdir? 

Yukarıda açıkladığımız nedenlere bağlı olarak her geçen gün daha fazla kişinin beslenme alışkanlıklarında değişiklikler meydana gelmektedir. Tabi buna bağlı artan mide sorunları da başta gelmektedir. Zaten bu nedenle günümüzde çoğu kişi günlük hayatını etkileyen sağlık sorunlarına çözüm bulabilmek için alkali beslenme diyeti kavramını araştırıyor.

Çevremizde de alkali gıdalara yönelmek isteyen kişi sayısı her geçen gün artmaktadır. Gelin şimdi bu alkali gıdalar nelerdir bir göz atalım.

Yeşil Yapraklı Sebzeler

Kereviz, ıspanak, kara lahana, lahana, marul, maydanoz, gibi sebzeler alkali gıda türlerinde önemli bir yer tutar. Uzmanların günlük beslenmemize bu besinleri düzenli olarak dahil etmemiz gerektiğini söylemesi sebepsiz değildir. Çünkü bu sebzeler; A, B, E vitamini, folik asit, demir, fosfor, kalsiyum ve mineralleri içermesi bakımından vücudun bağışıklık sistemini güçlendirir ve vücutta alkali etkisi yapar.

Karnabahar- Brokoli

Turpgiller sınıfına giren karnabahar ve brokoli gibi sebzeler; enflamasyon (iltihaplanma) ve kanser riskini önlemede önemli olan A, C, K vitaminlerini ve fitokimyasalları (bitkilerde kendiliğinden oluşan, düzenli tüketildiğinde hastalık önlemeye yardımcı, zindelik veren bileşenleri) çok miktarda içerirler. Bu nedenle bu sebzelerin vücut sistemindeki alkali pH’ı dengeleyen alkali gıdalar olduğu bilinmektedir.

Turunçgiller

Halk arasında limon, portakal gibi C vitamini ile yüklü narenciye meyvelerini asidik biliriz ancak bu meyveler şaşırtıcı şekilde iyi bir alkali gıda kaynağıdır. Vücut sistemini detoksifiye etmeye yardımcı olan bu gıdalar mide ekşimesini de engelleyerek vücudun asitlikten kurtulmasını sağlar.

Mevsim Meyveleri

Kivi, ananas, hurma, nektarin, karpuz, greyfurt, kayısı, elma gibi meyveler iyi bir alkali gıda kaynağıdır. Vücutta birçok rol üstlenen vitaminlere, minerallere ve antioksidanlara sahip bu meyveleri birçok uzman günlük yeme planlarınıza dahil etmeyi öneriyor. Fakat bu meyveleri mevsiminde tüketmeyi ihmal etmeyin.

Kök Sebzeler

Tatlı patates, pancar, şalgam, havuç, turp, vücudun pH seviyesini koruyan alkali gıdalardır. Yüksek kolesterol seviyelerini, kalp hastalıkları ve bağırsak kanseri riskini düşürmeye yardımcı olan bu alkali gıdalar aynı zamanda bağırsaktaki iyi bakterileri artıran diyet lifi kaynağıdır.

Fakat ülkemizde bizler bu sebzeleri fazla pişirerek tüm yararlı kısımlarını kaybetmelerine sebep oluruz. Buna dikkat ederek yemeklerinize kök sebzeleri bolca dahil ederek zamanla tüketmeye alışacak ve alkali gıdaların faydasını görmeye başlayacaksınız.

Kuruyemişler

Gün içindeki açlık sıkıntılarınızı azaltmanın kısa pratik bir yolu da fındık yemek. Fındık sağlıklı paketlendiğinde vücudunuzda alkali etki yaratan bir alkali gıdadır. Badem, kaju fıstığı, kestane ve ceviz gibi gıdalarda bulunan çeşitli antioksidanlar ve protein; kan şekeri artışını düzenleyerek kalp sağlığına iyi gelir ve kilo dengesizliklerini kontrol eder.

Deniz Yeşillikleri

Deniz yosunu, deniz tuzu ve deniz yeşillikleri karada yetişen sebzelerden 10-12 kat daha fazla mineral içeriğine sahiptir. Birçok faydasının yanında deniz yeşillikleri yüksek alkali gıda kaynağıdır. Çorbaya, patates kızartmasına yosun ekleyebilir veya evde suşi yapabilirsiniz. Yine bu yemeklerle beraber salataya, omlete deniz tuzu serpebilirsiniz.

Bunların dışında alkali gıda konusunda çeşitli diyet rehberini, yemek kitaplarını veya online kanalları takip ederek kendi yemek planınızı oluşturabilir, bu listeden faydalanarak günlük rutin hayatınızı sağlıklı hale getirmek için hemen yarın bir adım atabilirsiniz.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Su Detoksu

Su Detoksu

Su Detoksu Nedir? Su detoksu kavramına geçmeden önce detoks nedir isterseniz gelin birlikte inceleyelim. “Detoks” günümüzde…

Okumaya Devam Et

Hayatınıza yeni bir tazelik katın!